lege tribunes bij start competitie

  • ZEUS

    Door Roy Klopper

    Veel voetbalstadions zullen bij de start van de eredivisiecompetitie 2009-2010 grote lege plekken vertonen omdat duizenden supporters nog op vakantie zijn.

    Het historisch zomerse begin van de competitie, vanwege de vroeg beginnende Europese toernooien, krijgt de handen in ons land niet op elkaar. Als de bal op 31 juli rolt, vertoeven veel supporters nog op een buitenlands strand. Ze kunnen hierdoor de voor veel geld gekochte seizoenkaart niet optimaal benutten.

    De politiebond NPB gaat ervan uit dat de KNVB geen risicoduels plant in de eerste competitieweken omdat ook veel agenten dan nog op vakantie zijn. “Als dan wedstrijden als Feyenoord-Ajax worden gespeeld, hebben we een flink probleem”, aldus bestuurslid Jan-Willem van der Pol.

    De bouwvak eindigt in de regio Noord op maandag 10 augustus, dus na het tweede competitieweekeinde. In de regio Zuid missen veel liefhebbers met een beetje pech zelfs meerdere thuiswedstrijden. Hier is de bouwvak pas op 24 augustus afgelopen, na vier ronden eredivisievoetbal.

    Het gemor onder de supporters is niet van de lucht. “Dit moet echt een eenmalige actie zijn, het is toch beroerd als straks in een halfleeg stadion wordt afgetrapt”, aldus bestuurslid Theo van de Zuidwind van de AFCA-supportersvereniging van Ajax. Zijn collega Joop Verschuuren van de Feyenoord Supportersvereniging ziet ook een ander jaarlijks hoogtepunt in de Kuip in het water vallen. “De eerste training, die altijd een vol stadion trekt, valt al op 21 juni. Dan zullen veel mensen weg zijn of nog amper zijn bijgekomen van dit seizoen.”

    Zegsman Maarten van Rooijen van de Eredivisie NV is namens de clubs minder pessimistisch. “Niet heel Nederland is gebonden aan de bouwvakvakantie, dus goede kans dat het meevalt met de bezetting van de tribunes. Het is bovendien goed als Europees actieve clubs een paar wedstrijden in de benen hebben als ze aan de internationale wedstrijden beginnen.”

    (Bron: Telegraaf)

    klant is dus geen koning bij de knjb

  • HooliKoen

    ik heb zelf al opgezocht en mis helaas speelronde 3 en 4. Baal hier echt van. Ik heb nu dadelijk dan wel pas voor 4e jaar een seizoenskaart, ben nu 20, maar heb sinds de playoffs van 2006 geen thuisduel meer gemist (vriendschappelijk/beker/Europees/competitie/playoffs). Helaas gaat hier nu dus een einde aankomen.

  • ZEUS

    met een beetje pech miss ik dus 2 thuis wedstrijden :(

  • dennis

    Ga niet op vakantie,dus heb nergens last van :-)

  • Gerrit

    zie het van de zonnige kant.

    Goede reden om er NIET naar hoeven te kijken, die prutsers

  • buijs

    heb vakantie van 23 juli tot 17 Augustus en ben in het buitenland van 25 julie t/m 9 augustus dus ook ik ga wedstrijden missen