Tomasson over the hill? Nog lang niet

• patrick

maandag 04 mei 2009

Tomasson over the hill? Nog lang niet

Door WIETSE DIJKSTRA

ROTTERDAM - Feyenoord moet zondag thuis tegen Roda JC een plaats in de play-offs veilig zien te stellen zonder Jon Dahl Tomasson. De Deen is weer eens geveld door een blessure.

Jon-Dahl Tomasson. FOTO ANP

Deze keer houdt een verrekking in zijn enkelgewricht hem aan de kant. De medische staf van Feyenoord gaat ervan uit dat Tomasson voor de play-offs fit is. Dat is voor de Rotterdammers te hopen, want met de ervaren aanvaller erbij lijkt de ploeg onverslaanbaar.

Drie maanden geleden meldde een Deense journalist zich in de Kuip voor een reportage over Jon Dahl Tomasson. Hij wilde vooral aantonen dat de aanvaller op leeftijd ‘over the hill’ is. Nadat hij van bijna iedereen in Rotterdam het tegendeel te horen had gekregen, keerde de goede man stomverbaasd terug naar zijn vaderland.

Statistisch gezien heeft de Deense journalist net zoveel gelijk als hij er volkomen naast zit. De vraag ‘draait Tomasson een topseizoen of moet zijn terugkeer uit het Spaanse Villarreal worden gezien als een mislukking?’ blijft moeilijk te beantwoorden. Voor beide stellingen valt immers wat te zeggen. Van de 34 competitiewedstrijden was de blessuregevoelige Deen door tal van mankementen slechts dertien keer inzetbaar. Maar áls hij meedeed, was Feyenoord bijna niet te kloppen.

Met Tomasson in de basis verloor de Stadionclub dit seizoen in de eredivisie alleen uit bij FC Groningen. Daarbij dient te worden aangetekend dat de Rotterdammers die middag in de Euroborg lange tijd met tien man speelden, omdat Kevin Hofland al vroeg in de wedstrijd rood kreeg. Was dat niet gebeurd, dan was de geslepen Deen misschien wel als enige Feyenoorder de hele jaargang ongeslagen gebleven.

Het is niet de enige opvallende statistiek van de man die dit seizoen zijn honderdste interland speelde en zijn honderdste eredivisiegoal maakte (inmiddels staat hij op 101). Met negen treffers in dertien duels scoort Tomasson gemiddeld 0,69 keer per wedstrijd. Daarmee staat hij op een keurige derde plaats achter de beste schutters van dit seizoen, Mounir el Hamdaoui (0,73) en Luis Suarez (0,71).

Een fraai gemiddelde, zo vindt hij zelf ook. ,,Daar ben ik ook blij mee,’’ sprak Tomasson na de wedstrijd tegen FC Utrecht. ,,Maar het gaat me niet alleen om het maken van doelpunten. Ik probeer elke week zo goed mogelijk mijn best te doen, ook door te coachen. Dat is nodig want we hebben veel jonge spelers.’’

Tomasson is nooit een speler geweest die het louter van zijn productiviteit moest hebben. Hij is vooral ook iemand die hard werkt, anderen beter laat functioneren en teamgenoten op sleeptouw neemt met zijn winnaarsmentaliteit.

Nadat hij zich zondag in de eerste helft tegen FC Utrecht blesseerde, beet hij nog even door de pijn heen. ,,Ik ging door mijn enkel bij een kopduel. Ik probeerde door te gaan, maar voelde meteen na de rust al dat het niet meer ging.’’ Sprinten ging niet meer, waarna hij zich alsnog liet vervangen.

In Italië, Duitsland en Spanje leerde Tomasson dat winnen belangrijker is dan wat dan ook. Daarom kon hij zondag goed leven met het gelijkspel in de Galgenwaard. ,,We hadden kunnen winnen, maar met iets meer tegenslag ook kunnen verliezen,’’ aldus Tomasson. ,,Als het niet loopt, moet je blij zijn met een punt en het tegen Roda JC gewoon afmaken.’’

• patrick

tja, is erg belangrijk,maar wil je een systeem met een tomasson op 10,dan Moet je een capabele vervanger/opvolger klaar hebben staan! v wolfswinkel of lasse nilsson zijn daar toe geschikt .

• bussie.

Ja,Tomasson is over de hill,overduidelijk.

Niet als speler of in het belang van zijn coachen wat hij doet,maar

wel fysiek en zijn inzetbaarheid in een heel seizoen.

Tomasson is over het gehele seizoen slechts 1 van de 4 wedstrijden

inzetbaar,en kan dus niet als vaste basis speler gezien worden.

Gezien zijn enorme salaris is dit veel te weinig en is zijn totaal

rendement over een geheel seizoen genomen veel te laag.

Het kosten / baten plaatje klopt in het geheel niet als het om Tomasson

gaat,hoe jammer dat ook is.

Zou Tomasson fysiek nog in staat zijn om 3 van de 4 wedstrijden te

kunnen spelen,zou zijn kostenplaatje wel acceptabel zijn,dit is echter

in het geheel niet het geval.

• Don

nee Tomasson helpt ons wel de play-offs in en niemand anders.

• Milo

Heb Tomasson er graag bij. Je ziet dat heel Feyenoord dan gevaarlijker word. Ik ben het er wel mee eens dat hij dit seizoen veel te veel afwezig is geweest. Ongeveer 1 op 3.

• Milo

Bussie weer terug van weg geweest?

• BJW

hallo bussie,

helemaal mee eens, heeft dit jaar bij 13 wedstrijden meegespeeld maar wel aardig gescoord!

• jerry

maar 20 wedstrijden afwezig….!!

• BJW

Dat bedoel ik maar :D:D

• Milo

Hij is ook voor zijn lol geblesseerd geraakt daar heb je helemaal gelijk in. En hij scoort als middenvelder maar 9 doelpunten is ook veel te weinig voor een middenvelder. En die jonge garde heeft helemaal geen aanwijzingen nodig. Waarom gooien we niet gelijk: Makaay,Tomasson, de Cler, van Bronckhorst en Landzaat eruit. Heb je lekker een jonge ploeg. Moet je je alleen wel afvragen of we het dan gaan redden. Want ik weet wel zeker van niet.