Feyenoord niet genomineerd voor jeugdopleiding

• Nicol

Feyenoord niet genomineerd voor jeugdopleiding

Datum: 07-05-2009 Bron: AD.nl

Sparta maakt opnieuw kans op de Rinus Michels Award. De Rotterdammers zijn samen met Fc Groningen en Az genomineerd voor de prijs voor de beste jeugdopleiding. Opvallend genoeg behoort stadgenoot Feyenoord, dat dit seizoen stevig aan de weg timmert met de eigen jeugd, niet tot de kanshebbers.

De Rinus Michels Award, een initiatief van vakblad De Voetbaltrainer, wordt sinds 2004 jaarlijks uitgereikt aan de beste trainer en de beste jeugdopleiding van zowel de profs als de amateurs. ,,Vorig jaar waren we ook genomineerd, maar toen won Fc Twente/Heracles,'' zegt Richard Grootscholten, hoofd opleidingen van Sparta. ,,Ik denk dat we nu een aardige kans maken.''

Of Sparta in de prijzen valt, hoort de club op 23 mei als tijdens het trainerscongres in Tilburg de winnaars van de Awards bekend worden gemaakt. Op die dag kunnen de hoofden opleidingen van de bvo's hun stem uitbrengen op de drie clubs die door de KNVB (bonscoaches) en de vakbond CBV (Coaches Betaald Voetbal) zijn genomineerd.

,,Ik zie het wel als een enorme blijk van waardering voor alle medewerkers en stafmensen in onze opleiding,'' zegt Grootscholten. ,,Ook omdat het echt om de inhoud gaat en we zijn gekozen door mensen met kennis van zaken. Het gaat verder puur om de eer, geld of iets anders levert het niet op. Maar pr-matig is het niet verkeerd als we zouden winnen.''

Feyenoord genegeerd

Dat Feyenoord door de jury is genegeerd, levert in Rotterdam-Zuid gefronste wenkbrauwen op. ,,Natuurlijk vinden we dat raar,'' zegt Feyenoords hoofd opleidingen Stanley Brard, die dik tevreden is over de progressie die op Varkenoord is geboekt. ,,Maar we hebben het voor kennisgeving aangenomen en gaan rustig verder met waar we mee bezig zijn. Hier kunnen en willen we geen invloed op uitoefenen.''

De jeugdopleiding van Feyenoord presteert dit seizoen uitstekend. De A1, B1 en B2 zijn kampioen geworden, de club levert een stuk of 25 spelers aan de verschillende nationale jeugdselecties en - het belangrijkste - de eigen jeugd is deze jaargang veelvuldig te zien geweest in het eerste elftal. Mede door de vele blessures kreeg de jeugd ruim baan in De Kuip, waar de zelf opgeleide Wijnaldum, Fer en Biseswar al langer dragende krachten zijn. In totaal elf op Varkenoord geschoolde spelers maakten dit seizoen hun opwachting in Feyenoord 1.

Brard: ,,Kampioenschappen in de jeugd zijn leuk voor de spelers, maar het gaat er in de eerste plaats om dat je jongens laat doorstromen naar het eerste elftal. Dat hebben we de afgelopen twee jaar gedaan. Ook nu komt er weer een lichting aan met een paar jongens die hopelijk over enkele jaren Feyenoord 1 kunnen halen. Een andere graadmeter van je opleiding is het aantal spelers dat je levert aan nationale jeugdelftallen. Dat zegt niet altijd alles, maar we zijn wel blij met het aantal internationals dat we hebben.''

Om voor een Award in aanmerking te komen, was het kennelijk niet genoeg. De jury keek vooral ook naar vernieuwingen die clubs in de jeugdopleiding doorvoerden. Volgens Brard loopt Feyenoord bepaald niet achter. Zo heeft de club in Leontine van Meggelen zelfs een diëtiste voor de jeugd in dienst. ,,En wat audiovisuele middelen betreft, lopen we aardig voorop als ik andere clubs hoor,'' zegt Brard.

,,Feyenoord heeft ongetwijfeld een uitstekende opleiding,'' zegt Grootscholten. ,,Ik zeg niet dat wij beter zijn, maar de tijden dat Feyenoord boven Sparta stond, zijn voorbij.''

Voor Grootscholten is de tweede nominatie op rij een bevestiging dat Sparta op de goede weg is. ,,Daar zijn we trots op. Het is geen incidenteel verhaal. Wij doen dingen anders dan andere clubs. Met een aantal zaken zijn we vooruitstrevend, zoals met video-analyses, individuele ontwikkelingsplannen en mentale begeleiding. En dat terwijl we niet het geld hebben om veel voor elkaar te krijgen.''

Sparta kijkt al op jonge leeftijd verder dan een bal rond is. ,,Vanaf de C1 doen we ook aan mentale begeleiding,'' zegt Grootscholten. ,,Dat doet bijna niet één club. Maar of je het als talent in de laatste jaren van de opleiding haalt, heeft vaak met mentale zaken te maken. Dat is een onderdeel waarop veel goede spelers afhaken. Daarom werken we met een talentenacademie samen. Vanaf hun vijftiende is er voor spelers bij ons een profplan.''

Wie het bij Sparta uiteindelijk toch niet redt, is niet goed genoeg, meent Grootscholten. In zijn filosofie kan het niet zo zijn dat een speler die door Sparta is weggestuurd, elders in het betaalde voetbal alsnog slaagt. ,,Dat geloof ik ook echt. We hebben een formule gevonden om talent optimaal te ontwikkelen. Al ze het dan niet redden, hebben ze niet genoeg talent. Het niveau van onze opleiding is de laatste jaren opgekrikt, dat komt ook omdat we betere spelers hebben. En er gaat ook niemand meer weg. Spelers zien in dat ze het bij ons even goed of beter hebben dan bij grotere clubs.

Tuurlijk:(

A1 kampioen, B1 kampioen..

en niet een genomineerd zijn:(

• Nicol

A2 kampioen,

aantal spelers doorgestroomd…..

maar nee hoor, dat is niet goed genoeg….:(

• patrick

ach,dat houd ze hongerig joh!!

• Vak W

Wij zijn kampioen daar heb je meer aan dan aan een prijs voor de jeugdopleiding. Maar ik vond het ook vreemd toen ik het las.

• Milo

Het is wel opvallend, A1, B1 en de B2 kampioen. Veel jeugd krijgt weliswaar gedwongen een kans in het eerste. Feyenoord staat 25 spelers af aan nationale elftallen en is bij sommige teams zelfs hofleverancier. De hogere teams trainen regelmatig samen met het eerste elftal. Zodat ze van hun kunnen leren. Denk dat Feyenoord genoeg doet voor de jeugd. Natuurlijk kan er altijd wel wat beter maar ze moeten gewoon op deze manier doorgaan. En wat er eerder gezegd word. Beter prijzen pakken door je wedstrijden te winnen dan zo'n award. Want ik vind dat zo'n ding niet veel voorsteld. Ik zeg niet dat Feyenoord hem zou moeten winnen maar een nominatie is niet meer dan terrrecht dacht ik zo. Wij moeten hun maar negeren!