Zondagmiddag was ik in de Kuip omdat Gerard Meijer afscheid nam. Ik vond dat echt indrukwekkend. Iedereen die deze stukjes leest, weet dat ik voor meer dan één club een zwak heb. Maar als je zelf ziet hoe 50.000 mensen op een gewone zondag in Rotterdam een verzorger een warm hart toedragen, dan is dat toch wel heel speciaal. Zoiets zag je ook bij Ajax met Sjakie Wolfs en Bobby Haarms.
Op zulke momenten zie je of je bij een grote club zit of niet. Nou, Ajax en Feyenoord staan in dat opzicht, de beleving en aanhankelijkheid, bovenaan in Nederland en dat zal voorlopig tot in lengten van jaren zo blijven.
Maar kijk je gewoon naar het voetbal, ik beperk me nu tot Feyenoord, dan is er nog een lange weg te gaan om clubs als AZ, Heerenveen, FC Twente, PSV en Ajax bij te halen.
In de wedstrijd tegen Roda JC herkende ik het Feyenoord van het hele seizoen. Ze startten gewoon abominabel. De eerste seizoenhelft hielp in feite het hele jaar naar de vaantjes. En wat er in de tweede helft van de competitie nog een béétje werd rechtgezet onder Vlemmings, dat werd in de laatste wedstrijd tegen de nummer laatst nog bijna om zeep geholpen.
Dat vind ik ongelooflijk. Heerlijk weer, een topgrasmat, een vol stadion, het afscheid van een clubheld en dan zó slap beginnen. Feyenoord is geholpen door de resultaten elders, anders had die wedstrijd tegen Roda JC dramatisch kunnen uitpakken.
Deze keer vielen de jonge Feyenoorders me erg tegen. Ik heb het hier dan over gozers als Fer, Wijnaldum en Biseswar. Ze hebben dit seizoen genoeg complimenten gekregen, met name van mij.
Ik geloofde bij het begin van het seizoen al in de selectie van Feyenoord en dan toch zéker in de jonge gasten. Die jonkies maakten dat vertrouwen het grootste deel van het seizoen waar. Ze waren de lichtpuntjes, de club kon zich aan hen optrekken. Maar gisteren zag ik een terugval. Ze deden maar wat en waren vooral met zichzelf bezig. Ik zag ook veel frustratie en boosheid op elkaar. Dat terugsjokken na een aanvallende actie, daar wordt een Feyenoordsupporter helemaal gek van. Tactisch vond ik het al helemaal matig.
Vanaf de tribune zag je heel goed hoe Feyenoord vaak vier of vijf man achter hield tegen één aanvaller van Roda JC. Het team van Feyenoord is onzelfstandig en anticipeert te weinig op wat er bij de tegenstander aan de hand is.
Volgend jaar mag Mario Been het, met de steun van Leo Beenhakker, gaan doen in de Kuip.
Hij zal zijn tijd er voor moeten nemen. Mario heeft bij NEC laten zien dat hij gegroeid is als trainer. In Rotterdam zal hij moeten laten zien dat er nóg meer in hem zit. Ik geloof wel in hem. Maar Mario zal echt de tijd gegund moeten worden. Natuurlijk moet Feyenoord in de top van de eredivisie meedraaien, van begin af aan.
Maar laten we de druk niet te hoog opschroeven. Zijn eerste taak zal zijn dat hij de jonge, talentvolle spelers van Feyenoord een nieuwe stap laat zetten. Hij zal ze moeten leren dat hun debuut voorbij is, dat het nieuwe eraf is en dat er vanaf dit seizoen meer van ze gevraagd wordt. Jeugd moet je koesteren, ik doe het graag, maar nu moeten ze verder in hun ontwikkeling.
Als ze daarbij een harde hand nodig hebben, dan hoop ik dat Mario die heeft. Ik denk het eerlijk gezegd van wel.
Willem van Hanegem
Bron: AD.nl