Aanleg ‘Kuip-metro’ race tegen klok
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - De aanleg van een metrolijn van en naar de nieuwe Kuip in Rotterdam dreigt een race tegen de klok te worden.
FOTO ANP
Het nog ontbrekende deel tussen de haltes Zuidplein en Kralingse Zoom op de andere Maasoever moet in 2018 klaar zijn, voor het geval het WK voetbal (inclusief finale) in de Maasstad wordt gespeeld.
„Technisch moet dat wel lukken, maar wat alle procedures aangaat, wordt het lastig,’’ zei de gemeentelijke projectleider Jan Geuskens van de dS+V deze week tijdens een debat van de Rotterdamse architectuurinstelling AIR in De Unie. „Eigenlijk zouden we nog dit jaar een besluit over de metro moeten nemen.’’
De internationale voetbalbond FIFA wijst eind 2010 het WK van 2018 toe. Volgens Geuskens is er dan een ‘dubbelbesluit’ nodig over de bouw van het nieuwe megastadion voor Feyenoord én het doortrekken van de metro. De komst van het vervoersknooppunt – voor metro, trein en ander openbaar vervoer – is volgens Ruurd Gietema van het Rotterdamse architectenbureau KCAP de doorslaggevende factor voor het welslagen van de plannen met de nieuwe Kuip. „Het stadion wordt het boegbeeld, maar het openbaar vervoer de aanjager.’’ Projectleider Geuskens beklemtoonde dat ‘Den Haag’ zal moeten bijdragen in de aanlegkosten.
In de voorstellen wordt het Stadionpark een nieuwe halte in de toekomstige ‘circle line’ die verschillende stadsdelen zal verbinden. Uiteindelijk moet er een metroverbinding gaan lopen tussen Schieveste (Schiedam), Stadshavens (Waalhaven), de nieuwe Kuip, de Erasmus Universiteit en station Alexander.
De gemeenteraad praat morgen over de plannen voor het Stadionpark. Het gebied rond de huidige en de nieuwe Kuip moet uitgroeien tot een plek voor wonen, werken, studeren, sport en vermaak.
bron het ad