Play-offs zijn commercieel gedrocht
Door EUS ROOVERS, clubreporter Feyenoord
‘Eus, ik dacht dat jij een echte supporter was…,’ zo begon een kennis tegen mij. ‘Dus waarom ga jij dan niet naar de play-offs? Als seizoenkaarthouder van Feyenoord krijg je dan ook nog eens 50% korting!’
‘Ik moet je zeggen,’ zo begon ik, ‘dat ik die hele play-offs dus hé-le-maal niks vind. Puur en alleen door de KNVB in het leven geroepen om meer wedstrijden, meer toeschouwers en meer tv- en reclamegelden in een seizoen te proppen, en zo meer geld te genereren. Een commercieel gedrocht, dus. Sportief stelt het niets voor. Vergelijk het met een marathon.
Je hebt net 42 kilometer en 195 meter gelopen, bent als zevende gefinished en dan moet je vervolgens nog twee keer een honderd meter sprint lopen tegen de nummer acht en de winnaar daarvan mag nog twee keer een honderd meter sprint lopen. Wat stelt die marathon dan eigenlijk nog voor? Ik heb nog nooit van mijn leven een wedstrijd in de play-offs bezocht. En dat ga ik nu ook niet doen. Het seizoen 2008-2009 zit er (eindelijk) op. Op naar volgend seizoen. Play-offs? @!#$ off!’
‘Je hebt eigenlijk wel gelijk, ja,’ zei de kennis. ‘Maarre, als je dan toch niet gaat… mag ik dan misschien jouw seizoenkaart lenen om een kaartje te kopen voor Feyenoord-NAC? Want dan krijg ik die 50% korting! Alvast bedankt.’