Obligatielening

  • cornelis

    Er wordt steeds gesproken over een nieuwe obligatielening. Wat mij echter bezighoudt is de oude obligatielening, die ongeveer 25 miljoen gulden bedroeg. Op deze lening heb ik voor 4 stuks dus 2000 gulden ingeschreven. Ik wist natuurlijk dat ik dit bedrag nooit meer terug zal krijgen en met mij al die anderen, die dat ook wisten, maar uit liefde voor de club geparticipeerd hebben in die lening.

    Beroepshalve weet ik dat een dergelijke lening in de jaarrekening moet worden opgenomen, dus zou in de schuldpositie verwerkt moeten zijn. Het zou gewoon niet anders kunnen, maar ja bij Feyenoord weet je het nooit.

    Als deze lening inderdaad in de jaarrekening verwerkt is, dan zou om de balans stabieler te maken het enorme opluchting zijn als die schuld er niet meer zou zijn. Als Feyenoord die obligatiehouders nu eens allemaal zou aanschrijven en met de billen bloot zou komen en in de brief zetten. Lieve mensen, we zitten aan de grond en kunnen jullie ons helpen? Ik zou zonder meer bereid zijn op een dergelijke brief positief te reageren en mijn vordering kwijt te annuleren en velen met mij. De balans zou er op slag een stuk gezonder er uit zien.

    Nu het andere geval, dat de lening op een voor mij onverklaarbare reden niet in de jaarrekening zou zijn opgenomen (ik hoop in hemelsnaam dat dat niet waar is) dan betekent dat, dat de schuld ongeveer € 10 miljoen hoger is. In dat geval moeten we de handdoek maar in de ring gooien.

    Wie kan mij met 100% zekerheid zeggen, welke van deze beide mogelijkheden juist is?

  • d'henry

    Ik bezit ook 2 van die obligatiecoupons. Als de club het mij zou vragen dan zou ik dit de club schenken.

    Verder ben ik het met je eens, als deze schulden niet verwerkt zijn in de huidige situatie…dan ben ik ook voor opheffen in de huidige geval. Maak dan maar een doorstart. Anders kom je hier nooit meer uit. Sorry dat ik het zeg…maar het wordt steeds beroerder….zelfs transfervrije spelers kan men niet meer halen….hoever kan Feyenoord nog zakken?

    Ik ben erg ongerust over de huidige situatie….ik ben bang dat dit niet meer goed komt.

    d'henry

  • SKL

    Ik neem aan dat je het over het zogenoemde feyenoord premie effect hebt?

    De volgende info heb ik uit het jaarrapport van feyenoord 2007/2008:

    Het geld wat toen is opgehaald is in een aparte BV gestort, namelijk Feyenoord Premie Effect B.V. Deze B.V. heeft een groot gedeelte van het geld, via een stichting, doorgeleend aan feyenoord. Bij feyenoord staat dit bedrag als achtergestelde annuïteitenlening ( tot 2024 ) op de balans als het goed is. De actuele waarde van de lening kan ik niet achterhalen aangezien er geen uitgebreide toelichting is te vinden van de post ‘langlopende schulden’.

  • cornelis

    SKL, bedankt voor de moeite, die je je hebt willen getroosten om te trachten mijn vraag te beantwoorden, maar je zult het met mij eens zijn, dat je antwoord weinig duidelijkheid schept. Mijn simpele vraag is: Is de obligatielening op eniglei wijze in de jaarrekening verwerkt en zo ja voor welk bedrag. Het getuigt in mijn ogen van weinig transparantie. Alleen het feit al dat het bedrag doorgeleend is aan Feyenoord geeft mij een onbehaaglijk gevoel. Stel dat ik van het bedrag, dat ik toentertijd geleend heb af wil zien (en dat doe ik nog steeds met liefde) komt dat dan ten gunste van Feyenoord of niet. Wie het weet mag het zeggen.

  • magician

    ik heb er ook twee, ook IK zou het met liefde schenken aan de club, …………….hoe het zit weet ik werkelijk niet.

    Ik heb er ook een hard hoofd in, dat Feyenoord hier NOOIT meer uitkomet. Er zal schoon schip moeten worden gemaakt en helemaal opnieuw beginnen. Wat ik ook NOOIT heb begrepen is dat Feyenoord NOOIT in staat is geweest goede sponsors e,d, aan zich te binden. Wij hebben het altijd af moeten leggen tegen 020 en PSV. PSV kan ik nog wel volgen, PHILIPS, maar 020…………..shirt sponsor, boarding veld e.d. vele vele malen meer dan Feyenoord.

    Merchandising heeft Feyenoor destijds wel goed opgepakt, geen wonder, daar werkte toen iemand die het wel snapte :)

    Maar de centje die worden verdiend is een bodemloze put waar het in verdwijnt.

    Een kundig bestuur met visie en commerciele slagkracht heeft het ALTIJD aan ontbroken. Goed aan- verkoopbeleid heeft het altijd aan ontbroken. Doorstroming van de jeugd heeft het altijd aan ontbroken. Koning van aankopen waarvan er 13 in een dozijn kunnen waren we heel goed in. Kortom, ieder jaar is het afgebrokkeld, steeds meer, nu is Feyenoord op een punt beland dat het water ver over delippen staat, kopje onder gaat…………………en we zijn NIET in staat een MEGA deal te sluiten.

    Ik blijf Feyenoorder, maar laten we ophouden over spelers die gehaald moeten worden, want we zijn niet eens in staat om iemand van de Fjes de abonnement van het openbaar vervoer te betalen. Dat is de realiteit!

    Ruud

  • SKL

    Het geeft inderdaad niet al te veel duidelijkheid, de enige manier om hier achter te komen is denk ik om het jaarverslag van de achterliggende ondernemingen in te zien.

    Als ik even heel simpel denk zou ik zeggen dat de lening een waarde heeft van ongeveer 15 miljoen gulden, dus ongeveer een kleine 7 miljoen euro. Ik ben tot dit bedrag gekomen doordat de inleg 25 miljoen was, de looptijd 25 jaar en we zijn nu 10 jaar verder.

    Ik verbaas me er overigens wel over dat het blijkbaar niet nodig is volgens de wet om dit soort gegevens duidelijk weer te geven in een jaarrekening.

  • d'henry

    Houdt er maar rekening mee…dat je het gewoon kwijt bent. Transparantie en communiceren naar de achterban toe…is gewoon slecht bij de leiding van Feyenoord…maar ons rest niets anders dan af te wachten.

    d'henry

  • tommie F

    dit komt ook niet meer goed!! de redding voor feyenoord waren de investeerders die haken af om uiteenlopende maar begrijpelijke redenen!!! wat rest is een stuurloze club geleid door visie loze mensen die totaal niets met feyenoord hebben!!

  • ZEUS

    er is toen maar 8,5 mlj euro opgehaald (de mijne mogen ze ook hebben ,4 stuks)

  • cornelis

    Als de reacties van degenen, die ook een obligatie hebben in feite allemaal positief zijn, dan vraag ik me toch af, waarom er van de kant van Feyenoord geen actie wordt ondernomen. Of is het bedrag van de lening op een dusdanig subtiele manier weggemoffeld, dat het bedrag helemaal niet meer op de balans staat? Het zou mij niet verbazen indien dit inderdat het geval was.