Ziyech moest concurreren met stoïcijnse Vilhena

• BJW

Tonny Vilhena was afgelopen zondag tegen FC Twente (0-0) misschien wel de beste man aan de kant van Feyenoord. Bij de opponent was Hakim Ziyech, die een vorstelijk salaris kon verdienen in Rotterdam-Zuid, minder zichtbaar in het veld.

Volgens Voetbal International kon de oud-middenvelder van sc Heerenveen ‘uiteindelijk meer dan een miljoen verdienen’ als hij voor Feyenoord had gekozen. Ziyech kreeg daarbij te horen dat hij de concurrentie moest aangaan met Vilhena.

Uiteindelijk kwam het niet tot een transfer want Ziyech koos voor de zekerheid van speeltijd in Enschede. Feyenoord haalde vervolgens Karim El Ahmadi voor zeven ton op bij Aston Villa. De 29-jarige voetballer krijgt volgens het magazine een salaris ‘waar de rest van de selectie alleen nog maar van kan dromen’.

Het doet Vilhena niets. Concurrentie lijkt het beste in de jeugdinternational naar boven te halen. Bij sommige spelers kunnen dergelijke ontwikkelingen een jongen uit evenwicht halen, maar dat geldt niet voor Vilhena. Het pas 19-jarige (!) talent was de grote aanjager van Feyenoord.Hij veroverde talloze ballen, was indrukwekkend in de duels en zette drie keer een ploeggenoot in kansrijke positie.

FR12

Gewoon een kanjer en hem gaat er niet iemand zo makkelijk uit het team spelen.

• BJW

Jurre de Ruiter

Tonny Vilhena wordt bij Feyenoord beschouwd als een groot talent, maar na de komst van Jens Toornstra en Karim El Ahmadi is het nog maar de vraag of hij zijn plek in de basis weet te behouden. Zorgen maakt de middenvelder zich echter niet.

Ook voor Vilhena was het maandag deadlineday, als een speciale dag voelde dat echter niet. “Nee, ik heb m'n telefoon niet in de gaten gehouden”, vertelt hij aan Fox Sports. “Er is niets gekomen, dus ik blijf gewoon bij Feyenoord. Je leest wel wat er allemaal gaande is, natuurlijk krijg je dat mee. Maar ik ben er niet echt mee bezig.”

Zijn club Feyenoord was wel actief en haalde op de slotdag ook El Ahmadi nog naar De Kuip. Voor Vilhena betekent dat nog een extra speler die op zijn positie uit de voeten kan. “Het is altijd goed dat je concurrentie hebt. Bij een grote club als Feyenoord hoort dat erbij”, reageert de negentienjarige linkspoot.

“Ik moet gewoon gaan strijden voor m'n plek, maar ik maak me helemaal geen zorgen. Ik moet gewoon m'n ding blijven doen en afwachten wat er gaat gebeuren”, aldus Vilhena, die zich niet afvraagt waarom Feyenoord ineens allemaal middenvelders aantrekt.

“Wat ik net ook al aangaf: Feyenoord is een grote club. Ze hebben nu middenvelders gehaald, maar het kon ook andersom zijn: dat ze heel veel verdedigers hadden gehaald. De concurrentiestrijd hoort erbij en die ga ik zeker aan.”

Vilhena vormde lange tijd een vast middenveld met Jordy Clasie en Lex Immers. Naast Toornstra en El Ahmadi kan trainer Fred Rutten ook nog een beroep doen op het talent Rick Karsdorp.

• Urban achiever

Prima toch. Concurrentie maakt beter.

• whassup

Kijk de selecties van de betere ploegen in de Premiership en Bundesliga maar eens na op het enorme aantal in de selectie aanwezige middenvelders!

Als je genoeg goede voetballers hebt die daar kunnen spelen, zul je altijd de discussie houden wie er uiteindelijk in de basis horen, maar natuurlijk wil je niet dat je als team meteen gigantisch in kwaliteit achteruit gaat mocht je met schorsingen/blessures te maken krijgen. Dus idd concurentie is gewoon goed en een beetje trainer zal gewoon lak hebben aan alles wat een keuze eventueel kan beinvloeden en alleen de beste van dat moment op stellen.

• kieb

Allemaal leuk en aardig en fijn dat men het zo wil zien. Het veel te grote aantal keren balverlies ziet men gemakshalve over het hoofd en ook de keren van echt balverlies in een situatie waarin dat absoluut niet mag ook. Het laatste heb ik vorig seizoen wel 10 keer gezien.

Ik verwacht echter dat hij “gewoon” naar de bank zal verhuizen en dat het middenveld met El Ahmadi, clasie en toornstra komt te staan. Dus hij kan stoïcijns zijn, net als immers. Maar de concurrentie is 3 keer groter dan vorig seizoen en het zal aan El Ahmadi liggen of hij die concurrentie gaat winnen dan wel verliezen…..

• Adriano

Over dat droomsalaris, waar heeft die snor dat vandaan ? Ik weet voor 100% dat hij dat uit zijn grote duim zuigt. Feyenoord hangt dit soort financiele zaken nooit aan de grote klok, ook deze niet over salarissen. En zeker niet aan die zeiksnor die van de 10 verhalen die hij rondstrooit er 9 gokt. Tenslotte, hij zit er bijna altijd naast in zijn analyses en beoordelingen van spelers. Onbetrouwbare bron.

• Urban achiever

Nou ja, ik denk dat het gemiddelde eredivisiesalaris voor 99 van de 100 stervelingen, inclusief mezelf, een droomsalaris is. Dus feitelijk onjuist is het niet. Het zegt alleen zo weinig.

• Adriano

Verdien jij zo weinig Urban ? Ik schatte jou toch wel heel hoog in. :D

• Wolfje9999

Ik hoop dat hij het echt gaat maken! Hij is pas 19! Wat een potentie!

• kieb

Dan zal hij eens een wake up call moeten krijgen. Vind zijn ontwikkeling enorm tegenvallen, ondanks zijn leeftijd. Tegen vallen door het vele aantal wedstrijden en vertrouwen dat hij heeft gekregen.

Kreeg tot nu toe het vertrouwen van de spelers om vrije trappen te nemen. Omdat we niemand in de selectie hadden die het dacht beter te kunnen. Als je dan dat vertrouwen krijgt, maar zo belabberd slecht levert, dan vind ik dat niet kunnen.Koeman vorig seizoen ook zwaar geïrriteerd, gezien zijn opmerking ,,Hij traint nooit".

Ik ben bang dat juist zijn talent hem zal achterhalen. In de jeugd ging hem alles te makkelijk af waarschijnlijk. Nu niet meer. Om een grote te worden, zal je daar ook alles voor moeten doen, anders komt die potentie er niet uit. En daar heb ik mijn enorme twijfels bij.

Hij werkt dit jaar hard en dat is goed, dat compenseert het een en ander.