vermeer had bodyguard bij 1e training..............

• Patrick

Vermeer is ‘hartelijk’ welkom bij Feyenoord

Feyenoord posteerde gisteren voor de zekerheid een lijfwacht naast Kenneth Vermeer, toen de doelman na zijn eerste training op Varkenoord het veld afstapte. Maar van een vijandelijke houding jegens de ex-Ajacied was geen sprake. Al heeft de aanhang wel moeite met de wijze hoe Erwin Mulder door de leiding aan de kant is geschoven.

Geloof me, ik heb niks tegen die Vermeer. Hij zal vast beter zijn dan Mulder. Maar zoals die jongen aan de kant is geschoven, dat kan niet. Erwin heeft toch nooit iets lelijks over de club gezegd? Die jongen is al tien jaar lang een echte Feyenoorder.

Het meisje op Varkenoord heeft lang op haar moment moeten wachten. Maar als Kenneth Vermeer voor de zoveelste keer met een aanhanger van de Rotterdamse club op de foto is gegaan, stapt ze kordaat naar voren. ‘Kenneth, hartelijk welkom in Rotterdam’, zegt ze zachtjes. De 28-jarige keeper knikt vriendelijk, kijkt naar zijn lijfwacht en vervolgt zijn weg. Het werk van de bodyguard blijft beperkt tot het even vasthouden van zijn schoeisel en handschoenen.

De eerste werkdag van Vermeer voltrekt zich verder in volstrekte stilte. Bij zijn wandeling naar het trainingsveld, even voor twaalf uur, blijft hij nog veilig tussen Miquel Nelom en Anass Achahbar lopen. Maar van afkeurende blikken of confronterende spandoeken is ook dan al geen sprake.

Wat de supporters meer bezighoudt, is de absentie van Erwin Mulder. De doelman kreeg zondagavond in de Grolsch Veste een mokerslag te verwerken. Na een prima optreden werd het hem in de catacomben duidelijk waarom al die mensen op de tribune zo vaak ‘Vermeer, Vermeer’ naar hem hadden gebruld. Mulder bleef gisteren met een lichte rugblessure binnen, maar de echte pijn die de doelman voelt zit hem natuurlijk in zijn abrupte degradatie naar de reservebank.

De trouwe aanhang langs het trainingsveld heeft geen problemen met de komst van Vermeer. Maar dat technisch directeur Martin van Geel de komst van de Ajacied aangreep om voor de camera's Mulder te bekritiseren, is een ander verhaal. ‘Vermeer is over de hele linie beter dan Mulder’, had Van Geel bij FOX verteld. En daar bleef het niet bij: ‘In zijn geval zagen we onvoldoende ontwikkeling.’ En als pijnlijke afsluiter: ‘We hebben Erwin heel lang het vertrouwen gegeven, maar moeten verder als club.’

'Echte Feyenoorder'

Supporter Henk zegt een slecht gevoel te hebben bij die harde woorden. ‘Geloof me, ik heb niks tegen die Vermeer. Hij zal vast beter zijn dan Mulder. Maar zoals die jongen aan de kant is geschoven, dat kan niet’, legt hij uit. ‘Erwin heeft toch nooit iets lelijks over de club gezegd? Die jongen is al tien jaar lang een echte Feyenoorder. Van Geel was heel kritisch in de pers, maar in het openbaar heb ik hem nooit zo fel gehoord over spelers als Goossens, Vormer, Armenteros of Verhoek. Terwijl op die spelers toch ook genoeg viel aan te merken?’

Mulder zelf voelt sinds zondagavond geen behoefte in de media te reageren op zijn degradatie. Maar van een concurrentiestrijd zal geen sprake zijn, beseft ook hij. Vermeer lijkt zich inmiddels in recordtempo aan te passen. Hij schaterlacht met Elvis Manu, dolt met Anass Achahbar en praat met Ruben Schaken.

Oefenmeester Fred Rutten vindt het, nadat hij bijna twee uur fanatiek met zijn door interlandverplichtingen stevig uitgedunde selectie heeft gewerkt, welletjes. Onder trainer Ronald Koeman werden de spelers dagelijks in minibusjes vervoerd van het trainingscomplex naar het stadion, maar Rutten vindt het prima als de spelers de drie minuten te voet afleggen.

En dus slentert ook Colin Kazim-Richards terug naar de Kuip. Op maandagavond debuteerde de Turkse aanvaller in Jong Feyenoord, maar indruk op de fans maakte hij zeker niet. Hij is nog ver verwijderd van de heldenstatus die Manu geniet na zijn winnende treffer tegen Loehansk. ‘Soms zit ik in de auto met een capuchon op en nog herkennen de fans mij’, schatert de vrolijke Manu. ‘Wat is het toch mooi om voor deze club te spelen!’

• predator

Ja dus? Toch niet zo vreemd na het ebola-spandoek.

• Patrick

whitney verbeek!!:D