Elvis Manu wil graag laten zien dat hij goed genoeg is voor Feyenoord. In één opzicht is hij naar eigen zeggen in elk geval beter dan de andere spelers: ‘Er is bij Feyenoord geen speler sneller dan ik’, zegt hij in een interview met Voetbal International. ‘Wie anders beweert, daag ik uit voor een wedstrijdje, haha.’
'Niet dat ik er veel voor hoef te doen, trouwens', vervolgt de aanvaller. ‘Mijn lichaam is door God gegeven. Vroeger, toen ik klein was, liep ik een beetje raar. De jongens bij Feyenoord lachten me uit. Maar toen ik op een dag na de zomervakantie terugkwam, liep ik ze er allemaal uit. Mijn lichaam was volgroeid. Ik denk dat het de Afrikaanse genen zijn.’
Manu vindt dat hij het getroffen heeft met de huidige trainer van Feyenoord. ‘Nooit eerder heb ik een trainer meegemaakt die het zo in me ziet zitten als Fred Rutten. Met hem heb ik een afspraak gemaakt. Ik luister naar ’m en stel me helemaal open. Hij gaat vervolgens van mij een goede voetballer maken', aldus Manu.
Rutten vergelijkt Manu wel eens met Eljero Elia. ‘Ook ik ben een ruwe diamant die moet worden geslepen. Bij Elia is het gelukt, hij kwam bij FC Twente, ontwikkelde zich en haalde zelfs het Nederlands elftal. Ik moet nog geslepen worden en hoop dat ik hetzelfde kan bewerkstelligen.’
Zondag wachten hem en zijn teamgenoten een cruciale wedstrijd: de klassieker in De Kuip tegen Ajax. ‘De winnende maken tegen Ajax, dát zou de ultieme droom zijn’, zegt Manu. ‘Maar als iemand anders in die wedstrijd dat doelpunt maakt, ben ik net zo gelukkig.’