De gemeenteraad van Rotterdam staat overwegend positief tegenover een eventuele financiële bijdrage aan een vernieuwd stadion van Feyenoord. De initiatiefnemers hopen met 35 miljoen euro van de stad de metamorfose van de monumentale Kuip mede mogelijk te maken.
Totaal is een investering van 240 miljoen euro nodig om de Kuip te verbouwen tot een multifunctionele voetbaltempel met 70.000 stoeltjes. Als Rotterdam voor 35 miljoen euro aan aandelen neemt in het ambitieuze project, wordt de rest van de financiering een stuk eenvoudiger.
Volgende week hervat de politiek in Rotterdam de discussie over de stadionplannen. De stad wil financiële steun geven, mits er aan een aantal stevige voorwaarden wordt voldaan. Zo wil de gemeente onder andere meer zeggenschap in de organisatie en goedkeuring van de Europese Commissie.
Politiek positief
Coalitiepartij CDA staat ‘onverminderd positief’ tegenover het mega-project op Zuid. ‘Zoals de ontwikkelingen nu gaan, zie ik niet in waarom we geen aandeel of bijdrage aan dit project zouden willen leveren,’ zegt raadslid Danielle Knieriem.
Ook haar collega Luuk Wilson (Leefbaar Rotterdam) vindt dat de plannen er ‘goed uit zien’. ‘Dit geeft de burger moed’, zegt hij. ‘We zijn positief gestemd over zowel de ontwikkeling van het stadion als een bijdrage van de stad.’
SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn benadrukt dat er nog ‘geen concreet voorstel’ op tafel ligt. ‘Maar een constructie waarbij de stad aandelen neemt, is zeker denkbaar. Zo heb je zeggenschap en kun je er wat voor terugeisen.’
HuiverigPvdA'er Leo Bruijn stelt pas te willen beslissen als er een ‘uitgewerkt plan’ is. ‘Maar wij waren in een eerder stadium vóór. Onze houding is dat we het stadion mede mogelijk willen maken, al ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van aandelen en voel ik meer voor een lening.’
Huiverig
Raadslid Jos Verveen (D66) meldt dat alle opties nog open zijn. Hij wil eerst weten wat de stad van Feyenoord terugkrijgt voor een aandeel van 35 miljoen. VVD'er Jan-Willem Verheij is ‘huiverig’ voor een aandeelhouderschap. ‘Ze zullen ons moeten overtuigen dat dit goed is voor de stad en voor de belastingbetaler.’
Projectdirecteur Hans Vervat hoopt dat Rotterdam uiteindelijk instemt met 35 miljoen euro aan aandelen. ‘Goed voorbeeld doet goed volgen,’ zegt hij. ‘De stad zou daarmee in het eerste rijtuig van de trein zitten.’
Lees ook