Oké, Rutten heeft niet de perfecte uitstraling en ook ik denk wel eens net iets anders over de opstelling. Maar als je ons beleid eens even zonder namen op een rijtje zet: hoeveel kan hij er echt aan doen dan?
Wat is er gebeurd:
-Een onzekere keeper is vervangen door een onzekere keeper
-Twee internationals achterin zijn vervangen door een altijd geblesseerde transfervrije dertiger en twee jongens uit de jeugd.
-Een rechtsback van Oranje die ook offensief belangrijk was is vervangen door een andere transfervrije dertiger die die offensieve kwaliteiten niet heeft.
-Je niet verzwakte middenveld (één international, een jeugdinternational en je vice-topscorer) is versterkt met twee aankopen.
-Er is een extra buitenspeler gehaald ter vervanging van spelers die je kwijt wilt
-Je veruit belangrijkste doelpuntenmaker in de spits is vertrokken en is vervangen door een huurling die daar nog zelden heeft gespeeld.
-De meeste van de nieuwe spelers zijn gekomen in de loop van dit seizoen. Met die spits, een middenvelder en keeper is het elftal nu twee wedstrijden compleet.
-Opvallend: het geld wat is binnengekomen is niet uitgegeven op de posities waar het is binnengekomen.
Als ik dit op een rijtje zet word ik er niet vrolijk van. Men doet maar wat is dan mijn conclusie. Maar ALS je het eens bent met bovenstaande keuzes dan begin je dus feitelijk helemaal opnieuw. Van een elftal dat gericht was op één doelpuntenmaker voorin moet je nu een elftal worden met veel nadruk op het middenveld. En dat nog los van de kwaliteiten die je bent verloren. Ik zou me als ik Rutten was behoorlijk genaaid voelen als ik hier op afgerekend wordt.