'Beenhakker was een grote luchtballon' ?????

  • BJW

    Leo Beenhakker krijgt van zijn gewezen assistent Nol de Ruiter een flinke dosis kritiek over zich heen.

    ROTTERDAM/HOUTEN - Leo Beenhakker vertelde na het voor Nederland desastreus verlopen WK in Italië (1990) dat de wereld geschokt zou zijn, als ooit het ware verhaal boven water zou komen. Met een explosief dagboek, als hoofdstuk van zijn boek Nol, heeft assistent-bondscoach Nol de Ruiter de totale chaos van toen belicht.

    Voor Leo Beenhakker, die onderaan dit artikel reageert, is het dagboek zeer pijnlijk, maar ook de halve Oranje-selectie staat voor schut in het boek van Nol de Ruiter. Ruud Gullit liet vrouwen overkomen uit Milaan, Frank Rijkaard was niet vooruit te branden, Ronald Koeman was te dik, Freek de Jonge was met zijn vrouw een voortdurende indringer in het hotel en bondsarts Frits Kessel gedroeg zich volgens De Ruiter als een ‘oud wijf’.

    Een aantal fragmenten uit het WK-dagboek van Nol de Ruiter uit 1990, waaruit het AD dinsdag publiceert.

    31 MEI 1990

    Reisdag: naar Zagreb (Joegoslavië). De training was volgens mij weer eens niet voorbereid. Op het veld was het weer een chaos. Zelfs Freek de Jonge stond in het doel. Leo vindt alles maar best, is er duidelijk op uit bij de pers goed te liggen.

    4 JUNI

    Bondsarts Frits Kessel gaat steeds belangrijker doen. Hij bemoeit zich overal mee, bepaalt de programma's, het eten, het uitgaan, wie er wel of niet traint, kortom: hij is een oud wijf. Leo laat zich dat allemaal welgevallen, en doet alleen de populaire zaken: pers, tv en leuke trainingen.

    6 JUNI

    Jan Huijbregts (bestuurslid) vertelde dat de telefoonrekening ruim 20.000 gulden was. Waarin Gullit verreweg het grootste aandeel had, bijvoorbeeld gesprekken van 60 minuten (900 gulden). Gullit is een vervelende jongen. Om 6.45 uur opgestaan. Tijdens het ontbijt deelde Kessel mee dat Marco van Basten niet meeging om te trainen omdat hij slaap te kort was gekomen en hij wat verkouden was. Van Basten was gisteravond wel mee uit stappen geweest!

    15 JUNI

    Leo kan ontzettend goed toneelspelen en iemand katten in een volle zaal (is dat dan de toptrainer?). Maar de besprekingen hebben totaal geen inhoud, de trainingen zijn niet voorbereid en stellen niets voor. De organisatie is slecht.

    16 JUNI

    Jan Rab op mijn kamer, met de mededeling dat Leo de analyse kwijt is van de wedstrijd Engeland-Ierland. Niet te geloven!

    17 JUNI

    Reisdag: naar Hotel Kafara, Palermo (Sicilië). Wat zoal opviel deze dag: Leo verandert zomaar weer het programma (buffet); Freek de Jonge met vrouw in het hotel (slapen); Menzo wil à la minute zijn korte broek gestreken hebben!; Hiele eist een zwembroek (die Piet hem niet geeft); Gullit laat twee vriendinnen overkomen uit Milaan, en ze blijven slapen.

    24 JUNI

    Leo is echt super publiciteitsgeil. Daarbij heeft hij weinig fatsoensnormen, wat terug te zien is bij de Ajax-spelers. Die gedragen zich duidelijk onbeschofter dan de rest (Wouters is een uitzondering).

    Nol, een levenslang pact met FC Utrecht.

    Martin Donker

    Uitgeverij Voetspoor - boek opmaat - Zeist

    ISBN 978-90-79086-05-4

    'HET IS DE FRUSTRATIE VAN IEMAND DIE NOOIT ZIJN VERANTWOORDELIJKHEID NAM'

    Leo Beenhakker vindt de ‘onthullingen’ van Nol de Ruiter, zijn voormalige assistent bij het Nederlands elftal, ‘zielig’. Het is het verhaal, zo zegt de technisch directeur van Feyenoord dinsdag in het AD, van een gefrustreerde trainer. ,,Op het hele verhaal plak ik het etiket ‘zielig’. In het voorjaar van 1990, dat weet iedereen, werd ik kort voor het WK door Rinus Michels benaderd voor het bondscoachschap van het Nederlands elftal. Toen heb ik een gesprek met Rinus gehad, waarbij hij mij vertelde waarom Nol de Ruiter absoluut géén bondscoach kon worden. Hij miste daarvoor alle kwaliteiten, zo zei Michels. En de maestro heeft volledig gelijk gehad. Wat ik nu hoor, is de totale frustratie van iemand die in die tijd, en we waren zes weken bij elkaar, nooit zijn verantwoordelijkheid heeft durven nemen.’’ De Ruiter beweert dat Beenhakker op het WK zonder voorbereiding trainingen gaf. ,,Ik heb 45 jaar lang elke dag van mijn leven mijn trainingen voorbereid. Denk je nu echt dat ik ze op een WK niet voorbereidde? Nol is zelf voor zijn verantwoordelijkheid weggelopen. Maar Rinus had op het EK in 1988 dezelfde ervaringen als ik in 1990. Als het spannend werd, haakte Nol volledig af.’’ Beenhakker meent dat het boek van Nol een laatste poging is ‘om nog iets van zijn matige carriere te redden’. Hij denkt ook dat er een financieel motief is. ,,Ik hoop dat hij met dit boek nog kan genieten van een rustige oude dag.’’

    AD

    Wat we hiervan moeten denken, weet ik ook niet. Er waren genoeg prikkers, die vroeger kritiek op Beenhakker hadden.

  • Vriendje Stokvis

    Ik weet precies BJW wat ik er van moet denken….Duidelijk een verhaal over een gefrustreerde trainer die aan het hoofd van deze selectie stond en zijn frustraties de verkeerde kant op stuurt.

  • BJW

    Ik denk ook wel, dat er een hoop frust bij is maar aan de andere kant heet het ook: waar rook is, is vuur!

    Wij zijn toch via de pers, internet, radio en televisie dagelijks met het thema Feyenoord bezig en trachten alle relevante aspekte te vinden en voor ons zelf op een rijtje te zetten.

    Het thema Leo Beenhakker was van begin af aan omstreden hier op het pb.

    De algemene tendens was uiteindelijk, Mario & Leo kunnen Feyenoord uit de penaire helpen en dan is dat waarschijnlijk de beste oplossing.

    Ik wil dit nog niet als mislukt betitelen maar we moeten wel de feiten bijhouden.

    Het is fair denk ik, M&L nog één jaar te geven en dan de balans op te maken of het met die twee verder gaat, ook als het weer een verloren jaar wordt.

  • jeli

    ik zal het boek niet kopen in ieder geval.

    iedereen kan wel van alles over iedereen schrijven, trouwens alles al gehoord en gelezen, dus hoef het niet meer te lezen ook.

    je zal de komende jaren niet meedoen om kampioenschap, dat lijkt me duidelijk.

    tenzij er een gek is die er miljoenen in stopt, maar dat zal niet gebeuren.

  • BJW

    Dat boek zal ook ik beslist niet kopen.

    Hoe het verder gaat met Feyenoord blijft afwachten. Jammer genoeg!

  • TTV

    Dit is verdomme in begin jaren 90 gebeurt stelletje jankpotten! Leo heeft een zeer hoge status van dienst als trainer opgebouwd, iedereen maakt fouten en doet rare dingen in zijn of haar leven. Of gaan we nu alles aangrijpen om Leo te zwarte pieten? Want daar lijkt het wel op, Leo is het beste wat ons is overkomen in jaren! Misschien is Nolletje wel een gefrustreerd ventje, omdat die niet de aandacht kreeg die Leo kreeg? Denk nou is na over dit soort dingen…….

  • Jurgen

    Een beetje zielig om 20 jaar na dato hier over te beginnen. Als meneer De Ruiter er zoveel problemen mee had, had hij het toen moeten zeggen en op moeten stappen.

    Het is gewoon een publiciteitsstunt om het boek te verkopen, anders had geen hond het gekocht.

  • FR1908

    In '99 was Leo het beste wat ons is overkomen.

    Dat zou nu het geval kunnen zijn, ware het dat er geen geld is om gebruik te kunnen maken van Leo zijn netwerk.

  • TTV

    FR1908 Schreef:

    ——————————————————-

    > In '99 was Leo het beste wat ons is overkomen.

    > Dat zou nu het geval kunnen zijn, ware het dat er

    > geen geld is om gebruik te kunnen maken van Leo

    > zijn netwerk.

    De zomer zal het uitwijzen, ik durf nu al te zeggen dat iedereen hier verrast zal worden. Dat is natuurlijk nattevingerwerk, maar toch heb ik een goed gevoel aan wat er komen gaat.

  • FR1908

    Had ik maar 10% zekerheid van jouw goede voorgevoel….