Mario Been zit dinsdag in De Kuip met technisch directeur Leo Beenhakker om de tafel om te gaan praten over versterkingen voor volgend seizoen. De toekomstig coach van de club uit Rotterdam-Zuid hoopt voor volgend seizoen een keeper, een centrale verdediger en een spits aan te trekken. Alhoewel er diverse spelers aan de Kuipclub worden gelinkt, weet Been dat de financiële situatie niet al te rooskleurig is.
“Danny Koevermans? Die naam is nog geen moment aan de orde geweest”, stelt de nog officieel trainer van NEC dinsdag in AD/Sportwereld. “Ik vind Danny een goede speler, maar we kunnen hem niet betalen. Zijn contract loopt nog door en je denkt toch niet dat PSV hem naar de concurrent laat gaan?” Been heeft zijn hoop daarom gevestigd op de hulp van investeerders. “Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die Feyenoord willen helpen als het gaat om versterkingen voor volgend seizoen.”
Als het aan Been ligt, wordt Dani Fernández, wiens transferrechten in handen zijn van de ex-preses van Metallurg Donetsk, de eerste aankoop. “Het is een gebed zonder eind. Dat heeft er mee te maken dat het niet mogelijk is om een transfersom naar privé-mensen over te maken. Ik hoop dat het een dezer dagen afgerond wordt. Veel mensen vragen me waarom ik geld in een back wil steken. Maar ik denk dat Dani een speler is die iets toe kan voegen aan het voetballend vermogen van Feyenoord.”
Youssef El-Akchaoui, de andere back van NEC, staat niet langer op zijn lijstje. “Ik vind Youssef een van de beste backs van Nederland, maar wij gaan hem niet halen. Puur op basis van het feit dat Tim de Cler een geweldige linksback is. Door zijn blessures wisten we destijds niet hoe Tim ervoor stond. Maar nu speelt hij weer goede wedstrijden voor Feyenoord. Tim is in principe volgend seizoen de nummer één als linksback. Daarnaast hebben we ook nog Giovanni van Bronckhorst en André Bahia die daar spelen.”
Mulder
“We hebben het geld niet voor het oprapen. We moeten een goede keeper hebben, een rechter centrale verdediger en we zullen voorin nog iets moeten doen.” Been acht Erwin Mulder, die aan Excelsior is verhuurd, nog niet klaar voor het grote werk. “We hebben over hem nagedacht. Erwin is een goede keeper, maar we hebben nog niet de garantie dat hij nu klaar is voor Feyenoord. Hij zal uitgeleend worden aan een eredivisieclub, want dat moet straks zijn niveau worden. Over een of twee jaar.”
De namen van Jurek Dudek en Dennis Gentenaar prijken op zijn lijstje. “Ik zou ook liever zeggen dat we een keeper van drie miljoen kopen, maar daar is geen geld voor. Dus zullen we moeten kijken naar de dingen die wel mogelijk zijn.” Hij sprak reeds met Ajacied Gentenaar. “Hij staat op een lijstje, het is nog niet meer dan dat. Ik ken hem natuurlijk ook omdat hij regelmatig bij NEC aanwezig is. We hebben veel informatie over hem ingewonnen bij Carlo l’Ami, zijn keeperstrainer bij Ajax.”
“Het klopt dat hij anderhalf jaar niet heeft gespeeld. Maar het gaat er mij om dat ik weet waarom. Dat heeft ook te maken met het feit dat hij niet zo’n geweldige tijd heeft gehad met Marco van Basten. Zijn kwaliteiten zijn ontegenzeggelijk.” Been sluit de komst van Brett Holman, die bij AZ weinig aan spelen toekomt, niet uit. “Brett is een fantastische speler, maar op zijn positie hebben we genoeg mensen voorhanden. Als er tussentijds dingen gebeuren, is hij zeker een alternatief. Ik vind Brett goed genoeg voor Feyenoord.”
Heeft veel krediet bij de supporters maar dat zou zo maar eens heel snel over
kunnen zijn…..