Hoe nu verder

• 1908

:)

• 1908

?

Als je denkt dat je verliest van Willem 2 en Utrecht door een falend aankoopbeleid, heb je er bepaald geen kijk op. Laten we afspreken dat we het aankoopbeleid ‘gefaald’ noemen, met deze selectie, dan moet je die twee ploegen nog oprollen, thuis, met de spelers die we wel hebben. Selectie niet breed genoeg? Ook de 11 die in de basis startten moeten kunnen winnen, zonder wisselspelers in te zetten.

Reden dat het allemaal niet gebeurt is dat spelers zowel individueel als als team falen. Oplossing? Geduld, trainen of Rutten ontslaan en hopen dat een volgende er wel wat van kan maken. Dat laatste werkt alleen als er een niet-werkbare situatie is.

• 1908

Eens. Je krijgt geen elftal in vorm door lukraak spelers te wisselen. Dat kost gewoon tijd en een beetje geluk dat de momenten mee zitten. Winnen, een serie neerzetten, dan komt vorm vanzelf. Voetbal is gewoon een momentensport. Aan de andere kant zijn spelers als Boetius niet systeembepalend en veel afhankelijker van de vorm van de dag dan middenvelders en verdedigers. Dat zijn meer taakspelers. Dus kun je Boetius nu gemakkelijker even passeren zonder dat je vastigheid in je elftal beperkt.

• 1908

Volstrekt waar. Tegelijk vraag ik me af waarop je baseert dat we geen spits hebben. Als Kazim zo speelt zoals hij in dat kwartiertje heeft gedaan, scoort hij vier keer per wedstrijd. Laten we hem de kans geven. Verder, het is niet anders, is dit een kwestie van geduld hebben. Kwaliteit is er meer dan genoeg.

• Adriano

Die gasten die jij noemt kunnen nou wel op scoutingslijstjes voorkomen, maar wie zegt dat ? Er is voor hun voor zover ik weet geen enkel bod uitgebracht, dus als ze ze echt hadden willen hebben dan waren ze echt weg geweest hoor. En we missen niet alleen een spits, ook (al diverse keren gezegd) een centrale middenvelder die de lijnen uitzet en voortdurend de bal opeist. Clasie, Toornstra en El Ahmadi zijn dat niet. Clasie en El Ahmadi zijn controlerende middenvelders die zich veelal bezighouden met verdedigende taken, Toornstra is een aanvallende middenvelder. Die Hossam Ghali, Egyptenaar, zou er zo een worden, maar die was koud begonnen bij Feyenoord of hij werd weggekocht. Veel te vroeg voor hem. Qua toekomst zie ik het eigenlijk niet meer zitten voor Feyenoord. Mocht het een trainer lukken om een behoorlijk elftal samen te stellen, dan zijn de sterkhouders het volgende seizoen weg. En begint het weer van voren af aan. Een goed ingespeeld elftal zal een illusie blijven. Heb je een goed aanvallend talent in de jeugd lopen van 15 jaar, dan wordt er al met dikke geldbundels gewapperd en is hij weg, compleet met zijn gezin.

• kieb

Degene die je mist is Pelle. Het complete voetbal van 2 jaar was op hem gericht. En ja, we hebben het zonder pelle vorig jaar een aantal wedstrijden ook goed gedaan. Maar nu is te zien dat pelle belangrijk was. Belangrijk voor de Immers. Iemand die perfect om ging met pelle. Pelle was DE man en hij kon met zijn matige techniek hier toch heel goed door renderen. Hij is vorig seizoen gewoon een bepalende speler geweest.

Nu we pelle niet hebben zie je dat het voetballend gewoon lastig is en dat de jeugdspelers die nu de stappen onderhand zouden moeten maken het ook niet kunnen. Die laten je aardig in de steek. Heel de linkerkant was bagger.

En van Hanegem kan dan wel zeggen dat je boetius moet laten staan, maar dat is natuurlijk te gek voor woorden. Als je slecht voetbalt en de punten nodig hebt, dan moet je toch spelers op de bank een kans geven en daarmee een kans creëren om de wedstrijd te kantelen. Hij geeft aan dat het slecht is en dat je de slechtste speler wel gewoon moet laten staan. Complete nonsens. Gewoon makkelijke praatjes, zonder oplossing.

Als we in vorm zouden zijn met een ingespeeld elftal en de punten toch gepakt worden, dan kan je zo'n keuze maken. In deze fase kan dat niet. Wekelijks werd er beter gevoetbald met als “ hoogtepunt” twente. Dat was echt niet slecht. Dan is het zonde dat het tegen willem 2 weer teniet wordt gedaan.

Nu de juiste mensen de kans geven en de slechte op de bank, waaronder immer, vilhena en boetius en dan kom je meer aan voetballen toe. Daar ben ik van overtuigd.

• Adriano

Dat moet je ook een beetje relativeren hoor. De spelers van W2 waren, toen Kazim inviel, al behoorlijk aan het einde van hun latijn, sommige hadden zelfs kramp.

• kieb

Het is niet lukraak spelers wisselen denk ik. Hij heeft spelers langzaam willen brengen. Een toornstra bijvoorbeeld. Die moet je nu de kans geven, evenals een kazim. Maak een stabieler middenveld met clasie en el ahamdi. Dat gaat ten koste van vilhena, maar ook hij heeft teveel balverlies. En wat je zegt zo zie ik het ook. De buitenspelers hebben vaak de vorm van de dag. Als een eerste actie lukt, dan kan dat al vertrouwen geven.

• 1908

Oh, eens hoor. Mijn middenveld donderdag is ook El A-Clasie-Toornstra. En voor zondag trouwens ook. En Kazim staat bij mij in de basis en wisselen we wel als dat nodig is. Maar dan ff een tijdje laten staan.

• 1908

Dat laatste klopt natuurlijk. We hebben het al eens geconstateerd: er komen alleen maar die tussenjaren aan, ook voor PSV en Aajax trouwens. Maar ik weet niet of Boetius en Vilhena en Kongolo op scoutingslijstjes voorkomen, zal wel, ze zaten in ieder geval bij de beste 30 van Nederland, geselecteerd door Van Gaal. Dus er is qua potentie geen reden aan hen te twijfelen. Ze zijn alleen volstrekt uit vorm. Dat kan wel eens als je net uit de puberteit bent.